كوميديا ج 2- اصلى جدا
عنده 50 سنة وغالبا كارمه في 10 ، وبيقول "ايه التخلف العقلي ده ، حجاب ايه ، بيقولوا ان الشعر بيفتن ، هو ايه دماغهم كلها جنس ، هو الشعر الي هيفتن يعني ، كلام فارغ ومش من الدين ، انا اتحدى واحد بس يجيبلي آية في القرآن بتفرض الحجاب"
"أنا بنادي باحترام الآخر ، الدين مش حكر لحد ، الدين مش بتاعك لوحدك ...
اتفضل حضرتك اتكلم ...
برضه بتقاطعني ؟؟؟
طيب حضرتك قول رأيك ..
رأيي انك حمار مبتفهمش وارائك كلها غلط...
تمام بس انا افتكر .. لا متفتكرش ... بس انا شايف ... لا متشوفش .. طيب ايه رايك .. مش شغلك ... حضرتك بتطالب بإيه ؟ ... احتراااااااااااام رأي الاخر"
"انا بحترم الحرية وبكتب للانسان وطظ في المتشددين"
قابلتهم قبل كده ؟ لو كنت قابلتهم فانت هتفهم انا بتكلم عن ايه ولو لسة فخليك على الخط لانك هتقابلهم قريب ، المهم لو لاقيت نفسك منهم ، اقرى للاخر ..
زي ماكنت دايما بقول ، انا راجل مش شيخ ، انا مهمتي في الحياة اني اخد بالي من الي بيحصل حواليا وعلشان كده مش غريبة اني اعمل دورة في تقنيات الاقناع النفسي بالتنويم الضمني ، لان كله تعامل مع الشخصيات ..
من صغري كانت دماغي بتعلى بحاجتين ، اللبن والمجادلات ، اعشق المناقشات والمجادلات ، اي حاجة فيها رأي ورأي اخر احب اوي ادخل في حوارات زي ديه ، ولما كبرت شوية بطلت اللبن وبقيت ادي دورات في التنويم الضمني وده لانه منهج بيعرفك دماغ الي قدامك ديه بتلف ازاي فيه ايه وبتفكر في ايه ، وازاي تقدر تقنعها تكون من الشخص شيخ او تصنع منه ابليس ..
فالي حصل مع الوقت اني خدت مناعة ، عارف لما تكون عارف ان 1 +1 = 2؟
وحد جيه قالك 1 + 1 = 3 ... هتفقسه ، هو بيحاول ينصب عليك او يغشك او يسمم افكارك ، المشكلة ان ده بيحصل كتير اوي ، بلاحظ حركات زي كده واساليب اقناعية بيتبعها بعض من الناس الي بيسموا نفسهم مفكرين علشان يأثروا على الناس والاتجاهات العامة ..
فمثلا تلاقي واحد عنده 50 سنة وانا كارمه في 10 سنين وبيقولك ان الحجاب لا يمنع الفتنة وان الكلام ده غلط وبيستنكر الناس الي بتقول كده لان ده غلط تماما ومفيش اي حاجة بتحصل زي كده ..
اول حاجة عايزك تاخد بالك منها لما تشوف حد بيتكلم ، انك تعرف مرجعيته ايه ، او مصادره ، فلو حد بيتكلم في الهندسة مينفعش يبقى عربجي ، لازم يبقى مهندس ، لو طب يبقى دكتور لو سياسة يبقى سياسي ولو دين فيبقى عالم في الدين ، لكن دلوقتي بتتحقق نبوءة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم لما اتكلم في الرويبضة لما قال : انها ستكون سنون خداعات .. يخون فيها الأمين ويؤتمن فيها الخائن .. ويكذب فيها الصادق .. ويصدق فيها الكاذب .. وينطق فيها الرويبضة .. قالوا وما الرويبضة يا رسول الله ؟ قال : الرجل التافه يتكلم فى أمر العامة "
التافه بيتكلم في أمر العامة ، يعني تلاقي يطلعلك واحد ويقولك ان السيدة عائشة مسئولة عن مدابح حصلت في الدولة الاسلامية ، وحد تاني يقولك ان زيد كان السبب في اين كان ، ومش عارف مين بسببه حصل ايه ، والغريب انك تلاقي الشيعة بيقولوا نفس الكلام في الوقت الي الناس بتطلع تنادي وتطالب بان مفيش فرق بين سني وشيعي ، بيني سني ورافضي وكلنا مسلمين مفيش فرق بين ناس بيضربوا الشيوخ في الجوامع بالجزم وبين السنة ، مفيش فرق بين واحد بيتنجس لو صلى على سني وبين السنة مفيش فرق بين ناس همهم الحكم والسلطة وقتل اطفال ورجال السنة وبين السنة، مفيش سني ومفيش شيعي ، فيه واحد بيعبد ربنا بطريقته ..
تخيل معايا لو انت شغال في مؤسسة ، وعملت اجمل تصميم لأجمل موقع على الانترنت ، راحوا طاردينك ، سبحان الله ، ازاي ديه ؟ طبيعي لان ديه مؤسسة مستحضرات تجميل !! طيب بس انا بعمل موقع يعني علشان اشتغل بطريقتي ، هيقولولك لأ الي عمل مؤسسة حطلها قوانين ، وانت مشيت بدماغك ، الطبيعي ان صاحب مؤسسة بيحط القوانين والموظفين بيمشوا عليها ، وبيتفانى الموظفين في اتباعها لكن ان واحد منهم يخالفها ويخلق لنفسه قانون جديد ، فيستاهل الطرد ، وده لانه بيهدم المؤسسة ومش في مصلحتها الا بقى لو حد تخيل انه ممكن يكون بيفهم احسن من الي صنعها والغريب ان فيه ناس ممكن تفكر كده والعجيب انه لو كان بيفهم اكتر فعلا كان زمانه هو صاحبها ، لو كل واحد قال بس انا هشتغل بدماغي وعايز اخد نفس الخير الي بياخده غيري ، فتبقى غبي ، ديه مؤسسة وليها قوانين لإيما تتبع القوانين وتحسن من نفسك لإيما تسيب المؤسسة وتبعد ..
الله عز وجل لما خلقنا حطلنا قوانين بالقرآن والسنة ، وقال انه اتم نعمته علينا ، يعني كده خلاص ، مفيش تعديل ، مفيش نسخ ، مفيش اضافات .. ييجي واحدة عاهرة تقولك ، لا لا لا استنى ، اصل القرآن نزل على ناس من 1400 سنة ، لكن دلوقتي الدنيا اتغيرت والقوانين المفروض تتغير ..
الموضوع بسيط ، بشكل علمي بحت ، النظرية نظرية مؤسسة ، كل مؤسسة ليها قوانينها زي ماوضحت .. خلينا بقى ناخد النظرية ديه ونبني عليها ...
بالنسبة للأستاذ الي بيقول ان الشعر مش بيفتن ، لو فكرتوا معايا وحللتوا الموقف ، هتلاقوه واحد عنده على الاقل 50 ل 60 سنة ، فاكيد الشعر مش هيفتن .. مع احترامي ليه بس افتكر ان كبيره يدخل الحمام بس انه يتفتن فصعبة اوي عليه ، واحب اقوله ياسيدي انا عندي 23 سنة وبقولك اه بيفتن :D
انا مش عارف مين من الشباب مدعمني بس اه ، انا لما بشوف بنت مش محجبة وشكلها سيس نفسي بتروحلها اكتر عن لو كانت محجبة وزي القمر ، اه بيفتن حضرتك ، ليك وليها بيفتن ، والله انتي مش معترفة ، فجربي تكوني ولد بس متتكلميش على لساننا ، ده لو شيخ هيتفتن ، اشحال امثالي !!
فانا مصدر اهو ومرجع ليكي ولكل واحدة بتقول "انا مش هتحجب وانت هتتأدب" حضرتك "لو متحجبتيش فالأدب متلاقيش " لاننا عايشين زي ماتفقنا في مؤسسة واحدة ، كل فرد فيها مسئول وليه دور وبيأثر على الناس الي حواليه وفي نفس الوقت بيأثر على هدف المؤسسة ، فلو حصل خلل في شخص ما ، المجتمع الي حواليه هيتأثر بنفس الخلل .. فلو انتي قررتي انك تخرجي عن قوانين المؤسسة ، اخرجي ، فيه ملايين غيرك مش لاقيين شغل وعايزين يدخلوها ، ولما هترجعي تاني هنقبلك بس ترجعي بقوانينا الاهم انك متقوليش انك صح وتصدقي لعبتك وتدافعي عنها وتنادي بيها ..
في الانجيل الحجاب مفروض وفي العهد القديم مكتوب ان الراجل الي يقبل على مراته او اخته او بنته انها تبين شعرها يتلعن !!! طلب بس بالنسبة للي بينكر الحجاب بين المسلمين ، عايزك تحاول تنكره بين اليهود والنصارى ، وهنا بيحضرني جملة فاروق جويدة لما قال "هل تجرؤ ان تكسر يوما أحد الصلبان ان تسخر يوما من عيسى او تلقى مريم في البهتان"
وبرضه مصر اني مجيبش آيات او احاديث ، انا هدفي هنا تحليل علمي للنقط الي ذكرتها لو مش موافقني فجيب تفسير احسن منها ..
بس تعالوا نكمل بفكرة المؤسسة ، كل مؤسسة ليها دستور ، وكل دستور ليه محاميين ، بس القاضي واحد ورأي القاضي ثابت ونافذ ومباشر وكل قاضي ليه مستشارين ، مينفعش المحامي يبقى قاضي او مستشار ، والقاضي مش بيتغير ، موظفين المؤسسة هو الناس الي صاحب المؤسسة اخترهم ينضموا ليها ، الناس درجات ، فيه منهم عاملين ومنهم خدامين ومنهم مدراء ومنهم رؤساء ، الاهم ان كل واحد مهم جدا في المكان الي هو فيه ...
الدستور واحد ، القاضي واحد ، وصاحب المؤسسة واحد ..
تعالوا نترجمها سوا ... المؤسسة هي الدنيا الي بنعمر فيها من خلال البشر ، الدستور هو القرآن والقاضي هو الرسول صلى الله عليه وسلم واحاديثه واسلوبه في فهم القرآن وتنفيذ الشرع ، المستشارين مجازا هنقول انهم اصحاب الرسول ، والمحامين هما الي بيصلحوا بين الناس بالعدل وبالفهم الامثل للدستور او نقدر نقول الشيوخ وعلماء الاسلام . كل الناس ديه مهمتها تنفيذ الشرع وقوانين صاحب المؤسسة ، الله عز وجل ..
ديه مؤسسة والله عايز تدخلها اهلا بيك ، بس بقوانينها ، متمرد وشايف نفسك ابن ابوه تقدر تنضم لجماعات التكفير والهجرة او جماعات العلمانيين المستشرقين المتأمركين ، بس معانا احنا مش عايزين ياطعم يابن الناس الميتين .
اما بالنسبة لبعض الناس هتلاقيهم برضه مش مصدقين ، الفكرة اني اكاد ان اجزم ان لو القرآن نزل بصور مدعمة برضه مش هيصدقوا وتلاقيهم بينادوا بحرية الرأي الاخر واحترام الرأي الاخر ، وهما مش بيعملوا كده ، اتفرج بنفسك على مهازل سيد القمني او وفاء سلطان ، شوف اقبال بركة وايناس الدغيدي (تخيل ايناس الدغيدي بتتكلم في القرآن ) وقريت مرة شعار لواحد كاتب ""انا بحترم الحرية وبكتب للانسان وطظ في المتشددين" ، طبعا المتشددين الي هما بيتكلموا بالدستور (دستور المؤسسة) ، والجملة ديه استوقفتني وضحكت عليها لمدة ساعتين مثلا وفكرتني بجملة تانية لكاتب اجنبي بيقول "انا اكتر حاجتين بكرههم ، العنصرية والسود" ، فتلاقي واحد بينادي بالحرية اما المعارضين (فطظ فيهم) ..
صدقتوني دلوقتي لما قولتلكم ان فيه حاجات مينفعش تعدي عليك كده بسهولة ، مينفعش تصدقها وتسكت ، مينفعش حد يقول جملة ويقولك اتنطط في الهوا او ازعل ، ربنا عز وجل ادالنا عقل نشغله ، فلو لاقيت مجموعة من الروافض بيسبوا صحابة وآل بيت وبينكروا النبوة اساسا فهل دول الي هتخليهم قضاه ؟ هل هتخلي تلامذتهم قضاه ؟ انتي اذكى من كده انا متاكد ..
لازم يكون ليك دور في نجاح المؤسسة ، علشان كده انت فيها ، فقدامك اختيارين ، لإيما تمشي على قوانين المؤسسة او تبتدع فيها ، لو مشيت على قوانينها الطبيعي انك بتساهم في نجاحها ، اما لو بدات تاخد سكة التشكيك ، فخليك ...
وفي النهاية بختم ب جملة "دع باب المسجد يازنديق ، قم واسكر بين الاوثان ، سيجيئك صوت أبي بكر ويصيح بخالد ، قم واقطع رأس الشيطان ، فمحمد باق مابقيت دنيا الرحمن" الشاعر فاروق جويدة .. متثقش في حد بيغير في دستور مؤسسة انت مسئول عنها ..
كان معكم
نهاد رجب
مدرب فن الاقناع والتاثير بالتنويم الضمني
http://www.nihadragab.com

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق