الاجرام فى استخدام التنويم الضمنى
ماهو الشىء الذي كلما لمسته صاح ؟؟
هل انت في حاجة الي التفكير بصفاء؟
الجرس
شاي ليبتون يقدر على كده !
--
كريم كان عنده مشكلة ، كريم راح لكاريير ، كريم اشترى كاريير ، كاريير عرضت خدماتها على كريم ... كريم ركب التكييف ... كريم مبسوط
التنويم الضمني ، هو تخصص في التنويم الايحائي بس استخداماته مختلفة ، في الوقت الي بتستخدم فيها تقنيات التنويم الايحائي للعلاج ، بيستخدم التنويم الضمني نفس التقنيات وتقنيات تانية في عمليات الاقناع والتأثير في حالة اليقظة ...
بمعنى ان التنويم الضمني او ال
Covert/Conversational Hypnosis
هو عملية استخدام التنويم الايحائي في الكلام في مرحلة اليقظة لاحداث التغيير والتأثير ..
من خلال الإعلانين الي كتبتهم فوق هعرفك بسرعة على تقنيتين او اكتر من تقنيات التنويم الضمني علشان تعرف ازاي المعلنيين بيستخدموا التنويم الضمني كل يوم معانا .. تعالى ناخد اول اعلان :
"ماهو الشىء الذي كلما لمسته صاح ؟؟
هل انت في حاجة الي التفكير بصفاء؟
الجرس
شاي ليبتون يقدر على كده ! "
احتمال تكون شوفت الاعلان ده ، واحتمال يكون تأثيره عليك كان عالي ، بسبب ان الاعلان فكرته كالآتي : شد الانتباه شغل الوعي، الارباك ، اقتراح مباشر
ايه اسرع حاجة ممكن تشد بيها انتباه حد ؟
تمام ، "اقولك فزورة؟" "سمعت اخر نكتة؟" "اقولك سر" ، "عارف مين مات؟"
مجرد كلمات بتقولها بتشد انتباه الشخص وفي التنويم الضمني اي حاجة بتشد الانتباه تبقى تنويم ، في الاعلان ده بدأ معانا بشد الانتباه "ماهو الشىء ...." جذب الانتباه ببراعة وكانت تاني خطوة انه يلغى الوعي في اللحظة الي هتفكر فيها هو ايه هي الحاجة ديه هيقولك "هل انت في حاجة الي التفكير بصفاء؟ (سؤال تاني ) وده معناه تحميل اكتر على الوعي بتاعك فبتبدأ تنشغل في السؤال الاول ثم التاني ، ولما تستسلم ومتعرفش الاجابة بتبقى في حالة تقبل للاجابة .. نظام غلب حماري واي حاجة هتتقال هتقول "اهاااااااااااااااا" ، وهتقبلها ببساطة لانك استسلمت ، في اللحظة الي هتستلم فيها هيقولك "الجرس" ، وفي خلال مانت في لحظة اسمها اللحظة الابداعية الي اتكلم عنها ملتون اريكسون وقال ان في اللحظة ديه العقل بيبقى متقبل لأي اقتراح ، بيعملك ارباك ، والارباك ده ليه كذا شكل بس معناه انه بيزود الحمل على الوعي اكتر فبتنسى انك تجادل او انك تعترض على الاقتراح نفسه ، نوع الارباك هو "ربط المعنى" يعني جملة "هل انت في حاجة الي التفكير بصفاء؟" وفي النص "الجرس" والجملة التالتة "شاي ليبتون يقدر على كده" الاقتراح الحقيقي وديه المفجأة انه بيقولك "انت في حاجة الى التفكير بصفاء شاي ليبتون" ، لان هل وعلامة الاستفهام الي بيفهمها الواعي بس وبيبدأ ياخدها على اساس انها سؤال لكن اللاوعي ميعرفش يعني ايه سؤال فبيلغي السؤال وبيستخرج الاوامر .. ده واخيرا انه عملك حالة امنيسا او نسيان وخلاك تنسى جملة "هل انت في حاجة الى التفكير بصفاء؟" وانت نسيتها لانك لما تبقى في مرحلة ال "اهاااااااااااا" ديه ، بتفكر في الفزورة نفسها وبتنسى الاقترحات المضمنة الي جوا ولما ده يحصل عقلك الواعي مش بيعترض على الاقتراح زي ماقولت والاقتراح بيبقى ضمني وبيدخل مباشرة لعقلك اللاواعي .. سحر مش كده ؟
"كريم كان عنده مشكلة ، كريم راح لكاريير ، كريم اشترى كاريير ، كاريير عرضت خدماتها على كريم ... كريم ركب التكييف ... كريم مبسوط "
اما الاعلان ده فمشكلة متحركة ، بجد انا لما شوفته اتخضيت ، نظام احمد حلمي "هو ينفع يعرضوا ده على التلفزيون!!"
الاعلان شكله عادي جدا ، عن واحد اسمه كريم ، مش هتفلسف فيه ، لان كل حاجة مفصلة في دورة التنويم الضمني علشان كده انا هتكلم باختصار عن تقنية من التقنيات الي استخدموها في الاعلان ده ، التقنية اسمها ال PCAT
وديه اختصار ل Problem , Confuse , Activiate Resources and Transformation
والطريقة انه اولا بيقولك المشكلة ايه "مشكلة كريم انه كان حران وكان متضايق وطالع عينه" ، ثانيا بيعملك ارباك بتقنية من تقنيات الارباك ، ثالثا انه بيفعل الحلول ، والحل الي هو قدامه ان "كريم اتعرف على كاريير وخدمات كاريير" وفي الاخر مرحلة التحول او تثبيت الاقتراح "كريم اشترى كاريير" وبعد كده عملك تقنية اسمها ال Posthypnotic suggestion
او اقتراح مابعد التنويم ، وده انه قالك كريم بقى فرحان وسعيد ، انا مش فاكر الاعلان بالظبط بس الجملة ديه الى حد ما هي الاعلان ، من التقنيات التانية الي بيستخدمها نفس الاعلان تقنية الاستراتيجية ، وديه رجالة البرمجة العصبية عارفينها ، اسهل طريقة لإقناع حد انك تقوله قصة عن واحد تاني خالص وفي القصة تقوله ايه الخطوات الي الشخص ده عملها علشان يوصل للنتيجة ديه ، فرضا انت راجل بتبيع عربيات ، فبتقول للشخص "تعرف مرة واحد جيه اسمه محمد" ، ملحوظة "مرة واحد" بتشد الانتباه لان الشخص هيعرف انك هتقول قصة وده معناه انك مش بتلزمه بحاجة فهيبدأ يسمعك ويدخل في حالة ال "اهاااااااااا" ديه ، فبتكمل وتقوله كان جاي وعايز عربية كذا وكذا ، دخل العربي جربها حس فيها بالراحة وخرج منها اتفق معايا انه يشتريها ومضى الورق ودلوقتي هو فرحات كتير اوي فحت ..
انت بترسم في دماغ الشخص الخطوات الي هو كمان هيعملها ، اول مايدخل العربية ، بتقوله هيحس بايه هيشوف ايه هيعمل ايه وهيتصرف ازاي ، على مستوى لاواعي الشخص هيتعلم منك وهيحصله نفس الي حصل لمحمد العميل السابق ليك ..
ديه كانت الاعلانات المدبلجة . تعالوا نشوف الاعلانات المصري
"نفسك تخس ؟؟؟ ايييييييييه بقولك انت ، ايوة انتي ، متبصش بعيد ياض هجيبك ، انت ايوة انت ، اتصل بقى هه ؟ مستنيك "
يعني الحمد لله احنا قريب جدا في خلال الكام الف سنة الي جايين هنبدأ نعرف يعني ايه فن اعلاني .. المهم اتمنى انك تكون استفدت واي اعلان تحس انه غريب ياريت تشاركنا بيه ..
وفي النهاية ، خليني اقولك مفجأة ، مشكلة اي حد انه صعب في البداية انه يصدق في التنويم الضمني ، بس لما نفس الشخص ده بييجي الدورة وبيلاحظ ان التقنيات ديه بتستخدم ضده او لصالحه كل يوم ، بيبدأ يقتنع شوية شوية وفي النهاية بيحس انه عايز يعرف اكتر واكتر ، بيبص حواليه مش بيلاقي حد فاهم في الموضوع ده ولما بيلاقي ... بيبقى مبسوط اوي ، وعايز يشارك ..
في دورة التنويم الضمني هنتعلم ايه تقنيات التنويم في عمليات الاقناع وازاي ممكن نستخدمها بمهارة ..
;)
اتمنى تكون عرفت نوع التقنيات الي استخدمتها عليك دلوقتي وتبدأ تجربها في حياتك..
نهاد رجب
مدرب تنويم ضمني
معالج بالتنويم الايحائي
مؤسس الشبكة العربية للتنمية البشرية
http://www.arabhd.com
http://www.nihadragab.com
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق